برسم صورتي

Thursday, November 16, 2006

يومها عرفت إني برسم

و ما زلت بفتح صندوق الذكريات.. و في أول يوم ليّا في المدرسة.. كنت خايفة و بترعش و حاسة إني كائن ضعيف و صغير.. عمره في حياته ما اتحرك خطوة بره البيت لوحده.. و فجأة لقى نفسه موجود في عالم زحمة و غريب و مليان كائنات صغيرة و ضعيفة و بتترعش
منكرش طبعا إني كنت مبسوطة و كنت بحلم باليوم ده و بستعد له .. ماما كوت مريلتي و حطت لي شرايط في شعري وحضرت لي شنطتي
و ... و رحت المدرسة
خدونا كلنا و حبسونا مع بعضنا في فصل كبير.. و العيال كانوا عاملين زحمة و دوشة كبيرة.. عياط و خناق و زعيق.. زحمة.. زحمة قوي
و أنا لا بعيط .. و لا بزعق .. و لا بتخانق مع حد..!! و لا حتى بكلم حد
بصيت لهم و قعدت في مكان في الفصل .. متضايقة من الدوشة .. سديت وداني بإيدي و غمضت عيني و سندت بكوعي ع التختة
شوية.. لقيت الدنيا سكتت و الدوشة هديت.. فتحت عيني لقيت الأبلة واقفة في أول الفصل في النص بالظبط قدام السبورة.. شلت ايدي من على ودني و ربعتها قدامي وركزت اوي أتفرج على الأبلة .. كبيرة الأبلة دي .. كبيرة أوي ياااااه هو أنا هكبر في يوم كدة و أبقى قدها..!!؟ و طويلة .. طويلة قوي.. دي أطول مني بكتير.. أنا بخاف من الأبلة دي
دورت الأبلة وشها في الوشوش الصغيرة اللي قدامها .. و ابتسمت.. ابتسامة جميلة أوي.. ياااااااااه .. حلوة أوي الأبلة دي و أنا بحبها
من غير و لا كلمة ادورت الأبلة و ادت و شها للسبورة و رسمت أرنب ملوش ملامح بخطوط سهلة و بسيطة و لكن معبرة ..و رسمت قدامه جزرة .. و بعدين التفتت لنا و قالت و هي بتنفض التباشير من ايدها: مين الشاطر اللي هيعرف يرسم أرنب و جزرة زي الأرنب و الجزرة بتوع أبلة عزة..؟
من غير تفكير لقيت نفسي بفتح الشنطة اللي حضرتها لي ماما و بطلع الكراسة اللي بابا كتب عليها اسمي و القلم اللي أختي بريتهولي .. و فتحت أول صفحة من الكراسة.. و حطيت سن القلم.. و بعدين بصيت لأرنب أبله عزة .. و ابتديت أرسم
أبلة عزة كانت بتلف على الفصل و بتبص في كراريسنا.. و كل ما تقرب جنبي كان قلبي يدق .. يدق .. و قلمي يقف.. لحد ما خلصت الرسمة .. أو قربت تخلص.. بصت أبلة عزة في كراستي .. و قال لي : اسمك ايه يا حبيبتي .. رسمتك حلوة خالص.. يااااااااه.. أنا بحب أبلة عزة.. بحبها قوي
ومن يومها عرفت إني بعرف أرسم.. أرنب و جزرة أبلة عزة هما السبب

8 Comments:

  • السلام عليكم
    كنت محظوظة أن استقبلتك مدرسة على هذا المستوى التربوي ، ولم يستقبلك كائن ضخم الجثة يسبقه كرشه ودخان سيجارته يطالعك بجبين مقطب وعيون تحوطه هالات البؤس وكأنه لم يغسل وجهه بعد وصوته الأجش يملأ الفصل صخبا يفوق صخب عشرات التلاميذ المكدسين في مكان يسمى فصلا.
    انطباعي الأول للمدرسة كان سيئا لدرجة أن أحلى يوم في الاسبوع كان يوم الخميس لأنه يسبق الجمعة
    يا عزيزتي .. التربية في مدارسنا مفتقده .. والتعليم غير موجود اساسا
    فالى الله المشتكي .
    باشان جوبال

    By Anonymous Anonymous, at 10:40 AM  

  • عم باشان.. سعيدة بمشاركتك و تعليقك
    اسمحلي أباركلك على المدونة
    الكتابة في المدونة لها طابع خاص
    جدا

    By Blogger bintbeladi, at 11:05 AM  

  • رائعه كالعاده بنت بلادي في تناولك الكتابي
    أرى فيك مشروع كاتبة قصص قصيره متميزه
    أخذتيني معك داخل الفصل وكأني كنت معك ...
    وكأننا خطونا سويا الى المدرسه بخطوات يملؤها مزيج من الخوف ... والفرحه وإن كانت على استحياء
    " وربنا يخلى أبله عزه اللي إستنفرت فيكي ذكرياتك وخلتك تكتبي بالشكل ده "
    زى ما قلت عن قلمك
    قلم بنت بلادي = السهل الممتنع
    أعزك الله وسدد خطاك
    وصال

    By Anonymous Anonymous, at 11:20 AM  

  • وصولة حبيبتي
    ما تيجي تدوني معايا
    هو صحيح أنا لسة في الأول
    معنديش خبرة المدونون القدام
    لكن عندي استعداد اديكي كل اللي عرفته
    و تدوني مكعايا

    By Blogger bintbeladi, at 11:57 AM  

  • السلام عليكم

    أبله ( بنت بلادى ) ممكن أنا كمان أشخبط معاكم .... أأقصد أكتب معاكم انتى وميس ( وصال )

    عرض جميل ورائع مبدعة دائماً وان شتء الله أبداًَ

    ممدوح السيالي

    By Anonymous Anonymous, at 2:02 PM  

  • شكرا يا ممدوح
    أتمنى المتابعة بس

    By Blogger bintbeladi, at 7:17 PM  

  • الأبنة أو المهندسه الغالية / بنت بلادي الموقرة
    حفظك الله وأبقاكي ... بجد وحقيقي جعلتيني أن أعود مرة ثانية للبيت النوبي بعدما كنت قد أحتجبت فترة طويلة قرابة الشهر ، ولكن في هذا اليوم ولا أدري بدون أسباب أشتقت أن أقرأ كلمات معبره ، وأحمد الله أنه تقبل دعائي وقرأت لكي هذه القصة القصيره والشباب ما تركو لي أي كلام منمق لأعبر به .. والى الأمام دائماً وأبداً ...

    أندي توووووووووود

    By Anonymous Anonymous, at 9:20 AM  

  • أشكر عمو نبيل
    يكفيني شرف الزيارة

    By Blogger bintbeladi, at 11:04 AM  

Post a Comment

<< Home