برسم صورتي

Wednesday, November 29, 2006

رباعيات قبل النوم

بعد ما ربي كتب لي الشفاء من نزلة البرد الشديدة.. قلت أرجع بقى للمدونة و أكتب.. لكني لقيت عقلي زي الصفحة البيضا.. و مقدرتش أكتب خالص !! إمبارح قبل ما أنام و أنا قاعدة متدفية تحت كدة يجي عوشرميت بطانية .. اتقاء لنزلة برد جديدة .. لقيت نفسي عايزة أكتب .. نزلت من ع السرير..و جبت قلم و كشكول .. و ابتديت أكتب .. تصوروا لقيتني بكتب إيه!!؟ رباعيات .. رباعيات قبل النوم
*****
القلب لو فرحان، و لاّ لو كان من الحزن مفلوق
و الجسد عصفور مرفرف، و لاّ في الزحام مخنوق
على الوش بسمة.. و ايه يمنعني من الابتسام
محدش قدر لسة يصادر البسمة من مخلوق
*****
أنا لو ألف البلاد و الكون ده شرق و غرب
حب الوطن مرسوم ..لا بل منحوت في القلب
جينا سألنا الكبار .. فين أرضنا فين الوطن
قالوا اتهجرنا منها.. في السلم مش في الحرب
*****
يا ابن آدم مكتوب عليك تحزن تقول الآه
ينجرح قلبك و يوصل بيك الهم لمنتهاه
و لما تتقفل بيبان .. لا بد هينفتحلك باب
تدوق فيه السعادة و قلبك ينول مبتغاه
*****
الجسد بردان بينشد مكان دافي
و القلب دفيان طول ما هو حليب صافي
و ايه يهمك يا قلب من حر أو من برد
ما دمت صادق كدة ، صدقك أكيد كافي
*****
قالوا زمان دي القناعة كنز الكنوز
دلوقتي يصلح الكلام ده؟ يمكن .. يجوز
في حاجات كتير غير القناعة بتتعد كنز
و القيم موضة!! يوم تركواز بعد يوم روز
*****
أسمر و ثغره مبتسم و نظرة رضا في عنيه
بيحمد ربنا ع الستر و على باب مقفول عليه
تلاقيه سعيد و راضي و مش شايل للدنيا هم
مع كل ده، يمكن مفيش في جيبه و لا جنيه

4 Comments:

  • كلام جميل ..وبيمس روحى ..خصوصاً الأيام دى
    ............بجد .
    كلام جه فى الجون

    By Anonymous Anonymous, at 7:51 PM  

  • اشكرك يا عصام.. و أتمنى يكون جه في الجون لأنك دائم الابتسام.. مش لأنك بتمر بحالة حزن

    By Blogger bintbeladi, at 8:42 PM  

  • انا اسف انا مش في مود قراية ولا كتابة بس مش اتعودت انزل ضيف عند حد من غير ما اقوله سبب الزيارة سبب الزيارة ان اسم المدونة اكثر من رائع وان اسمك انتي كمان بجد يجنن ربنا يوفقكك واوعدك اني هرجع قريب اقلب في البوستات عارف ان رجوعي مش يهمك كتير بس معلش ضيف غلس بقا

    By Anonymous Anonymous, at 2:57 AM  

  • لا طبعا ازاي مش بيهمني
    أكيد يهمني اسمع رأيك
    و يهمني انك تقرا لي البوستات القديمة و الجديدة
    في انتظار سماع رأيك

    By Blogger bintbeladi, at 11:08 AM  

Post a Comment

<< Home